جراحی لوزه

جراحی لوزه : لوزه ها که از ورود میکروب ها جلوگیری می کنند، از بافت های لنفاوی تشکیل شده اند و در بخش های مختلف حلق وجود دارند. لوزه های کامی دو غده هستند که در طرفین حلق هستند که به راحتی قابل مشاهده هستند.

این در حالیست که لوزه سوم در پشت بینی قرار دارد و برعکس لوزه های کامی ، قابل مشاهده نیست و برای ارزیابی اندازه و مشاهده آن از عکسبرداری رادیولوژیک استفاده خواهد شد. همچنین از طریق آندوسکوپی بینی هم می توان لوزه سوم را مورد بررسی قرار داد.

علاوه بر لوزه های ذکر شده، لوزه زبانی هم در دورترین قسمت زبان وجود دارد که گاهی ممکن است دچار عفونت، درد و حتی افزایش اندازه شود.

سن مناسب برای جراحی لوزه حداقل ۳ سال می باشد البته در صورت التهاب بیش از حد و تشخیص جراح ، امکان جراحی در سنین پایین تر هم امکان پذیر است.

در برخی افراد لوزه ها به صورت متخلخل وجود دارد بطوریکه مواد غذایی در گلوی آنها گیر خواهد کرد. این امر باعث بروز مشکلاتی همچون عفونت های لوزه، بوی بد دهان، خرخر هنگام خواب، بوجود آمدن سنگ لوزه و غیره می شود. در این صورت لازم است این افراد در سنین بالا جراحی لوزه انجام دهند.

جراحی لوزه

چه زمانی باید جراحی لوزه انجام داد ؟

در شرایط زیر لوزه ها باید جراحی شوند و به طور کلی از حلق خارج شوند چراکه وجودشان هیچ سودی ندارد و فقط بیمار دچار عوارض عفونی و همچنین اختلال در تنفس خواهد شد.

عفونت های پیاپی لوزه بیش از ۳ یا ۲ بار در سال به مدت ۲سال پشت سر هم. البته عفونت های لوزه را نباید با سرماخوردگی اشتباه گرفت. عفونت های لوزه بسیار شدید بوده که با تب بالا ، ضعف و بی حالی و گلودرد زیاد همراه است.

نکات بعد از جراحی لوزه

1. لازم است بیمار طی ۲۴ساعت اولیه پس از عمل ، بعد از بدست آوردن هوشیاری کامل و در صورت نداشتن حالت تهوع از بستنی و مایعات خنک استفاده کند.
  2. زخم شدن جای لوزه در حلق طبیعی است و بعد از مدتی خود به خود از بین میرود.
  3. بعد از عمل ، خوردن غذا به روند بهبودی کمک خواهد کرد چراکه غذا علاوه بر تامین انرژی بدن، عضلات حلق را از حالت اسپاسم خارج می سازد.
  4. بیمار ظرف ۲یا ۳ روز می تواند به فعالیت های قبل خود ادامه دهد اما تا دو هفته باید از انجام دادن کارهای سنگین پرهیز کند.
  5. بعد از عمل در محل زخم غشای سفید رنگ و بد بو تشکیل می شود که روندی طبیعی بوده و به تدریج ترمیم خواهد شد.

• 4 × چهار =