توده سر و گردن

از انواع توده سر و گردن می توان به توده های مادرزادی ، توده های چربی ( لیپوم ) ، توده خوش خیم و توده بدخیم اشاره کرد. توده خوش خیم شامل توده های التهابی و توده بدخیم شامل سرطان های مختلف مثل لنفوم ، سرطان های تیروئید و سرطان های غدد بزاقی می باشد.

سر و گردن از مهم ترین نقاط بدن می باشد چراکه عناصر حیاتی زیادی در این ناحیه وجود دارد و تشخیص بیماری های مربوط به آن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ لذا در صورت احساس درد در این نواحی حتما به پزشک مراجعه فرمایید.

رایج ترین دلایل بیماری های سر و گردن چیست ؟

• اختلالات مادرزادی
  • تومورها و توده ها
  • التهاب ها و عفونت ها
  • صدمات ناشی از ضربه یا حادثه

شایع ترین شکایات مربوط با توده سر و گردن

از جمله شایع ترین شکایاتی که افراد در رابطه با سرطان های سر و گردن دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• توده های گردنی : سرطان هایی که منشا آن ها از گردن یا سر است به طور معمول قبل از اینکه به نواحی دیگر نشر پیدا کنند ابتدا به غده های لنفاوی گردن انتشار می یابند. وجود توده ای در گردن که بیشتر از دو هفته ادامه دار شود می بایست سریعاً مورد بررسی پزشک قرار بگیرد. افراد باید به این نکته توجه داشته باشند که همه توده ها سرطانی نیستند اما امکان دارد یک یا چند توده گردنی اولین نشانه سرطان حنجره، گلو، دهان، تیروئید یا سرطان های خون باشد. این توده ها به طور معمول با درد همراه نبوده و با گذشت زمان بزرگتر می شوند.
  • تغییر صدا : بیشتر سرطان های حنجره منجر به تغییر صدای افراد می شوند. با اینکه اکثر تغییرات صدا به دلیل وجود سرطان نیستند اما افراد نباید ریسک نموده و در صورت تغییر صدا و ادامه دار شدن آن به مدت ۲ هفته می بایست به پزشک مراجعه کنند.

غده دهانی : اغلب سرطان های زبان یا دهان منجر به بروز یک تورم یا زخم در دهان می شوند که از بین نمی روند و امکان دارد بدون درد بوده و به همین دلیل موجب گمراهی افراد شوند. امکان خونریزی در پی وجود این سرطان ها در افراد وجود داشته ولی به طور معمول تا مراحل پیشرفته بروز نمی کند.

بالا آوردن خون : با اینکه تومورهای دهان، بینی، ریه ها یا گلو امکان دارد موجب خونریزی شوند اما به طور معمول بالا آوردن خون نشانه وجود سرطان نیست. برای احتیاط توصیه می شود با دیدن خون در خلط یا بزاق که بعد از گذشت چند روز برطرف نشده به پزشک مراجعه کرد.

دیگر شکایات توده سر و گردن

• مشکلات بلع : امکان بروز مشکل در بلع غذاهای جامد و بعضاً مایعات، در اثر ابتلا به سرطان مری یا گلو در افراد وجود دارد. چنانچه در بیشتر مواقع در بلع موادغذایی و نوشیدنی ها مشکل دارید بهتر است تحت معاینه قرار بگیرید. برای پیدا کردن علت دقیق این مشکل به طور معمول برای افراد آندوسکوپی مری یا رادیوگرافی بلع باریوم انجام می شود.
  • تغییرات پوستی : سرطان بازال پوست ، شایع ترین سرطان سر و گردن می باشد. نتیجه درمان این سرطان در صورت اقدام به موقع بسیار عالی خواهد بود. سرطان بازال پوست معمولاً در مناطقی که در معرض تابش نور آفتاب قرار دارند همچون گوش ها، پیشانی و صورت رخ می دهد.

درمان توده سر و گردن

یکی از مهم ترین قسمت های سر و گردن غده های لنفاوی می باشد که در سراسر این ناحیه پراکنده اند. این غدد نقش دفاع از بدن در برابر عفونت ها و سرطان ها را دارند و در صورت ملتهب شدن مشکلات جدی برای بدن بوجود خواهند آورد.

توصیه می شود جراح برای درمان بیماری های پیچیده سر و گردن با متخصصین مغز و اعصاب ، چشم ، فک ، صورت و عروق نیز همکاری داشته باشد.

نشانه ابتلا به توده سر و گردن

1. هرگونه احساس درد در سر و گردن حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد.
  2. در صورت مشاهده هرگونه برجستگی در این نواحی حتی اگر همراه با درد نباشد باید بررسی شود.
  3. چنانچه احساس درد سینوس ، گلو درد و درد دهان نمودید و یا در خوردن و آشامیدن و حتی صحبت کردن دچار مشکل و بی حسی شدید حتما به پزشک مراجعه نمایید.
  4. چنانچه بیماری در مراحل اولیه پیگیری شود قابل درمان صد درصد می باشد اما در صورت گسترش و پیشرفت بیماری مشکلاتی را به همراه دارد.

• 5 × 5 =