آندوسکوپی سینوس

آندوسکوپی سینوس به منظور تشخیص بیماری های بینی و دهانه های سینوسی خصوصا مشکلات مخاطی که ممکن است در ام آر آی و سی تی اسکن به راحتی قابل مشاهده نباشد ، انجام می شود.

در آندوسکوپی سینوس ، به منظور رفع سینوس ها آندوسکوپ از طریق سوراخ ها وارد بینی شده و متخصص گوش و حلق و بینی ، قادر به مشاهده ساختار بینی و سینوس می باشد.

این روش برای درمان پولیپ بینی ، تخلیه عفونت های قارچی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

علائم سینوزیت مزمن

سینوزیت مزمن ، نوعی بیماری است که با عفونت طولانی مدت و التهاب بینی و سینوس ها مشخص می شود.

آندوسکوپی سینوس

بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن معمولا با علائم مختلفی از قبیل موارد ذیل روبرو هستند :

• فشار صورت
  • احتقان بینی
  • ترشح بینی

لازم به ذکر است که برای تشخیص این بیماری ، باید به پزشک متخصص مراجعه نمود. پزشک پس از ارزیابی های دقیق ، وجود سینوس را تایید یا رد می کند.

درمان سینوزیت

عفونت های ناشی از سینوس ها ، در اکثر بیماران مبتلا به این بیماری می تواند با دارو درمان شود.

تنها درصد کمی از مبتلایان به بیماری سینوزیت ؛ حتی پس از سپری نمودن دوره های دارو  درمانی ، با عفونت مجدد سینوس مواجه خواهند شد ، این دسته از بیماران می بایست تحت عمل جراحی آندوسکوپی سینوس قرار گیرند.

البته توجه داشته باشید که پزشک متخصص جهت تعیین این مسئله که بیمار ، کاندید مناسبی برای عمل آندوسکوپی سینوس هست یا خیر ، به بررسی سوابق پزشکی وی و نیز مطالعه و تفسیر نتایج آزمایشات انجام شده می پردازد.

جراحی آندوسکوپی سینوس

جراحی آندوسکوپی سینوس ، روشی است که به منظور باز کردن مسیرهای زهکشی طبیعی سینوس ها و بازگرداندن سلامتی و بهبود عملکرد آن ها انجام می گیرد.

در سینوزیت مزمن ، سینوس ها به دلیل التهاب مسیرهای زهکشی قادر به تخلیه کافی ترشحات نیستند ؛ در نتیجه ترشحات بینی در سینوس ها باقی مانده و ایجاد آلودگی می کنند.

بنابراین جراحی آندوسکوپی سینوس ، با برداشتن غشاهای ظریف استخوانی و مخاطی ای که مسیر تخلیه سینوس ها را مسدود کرده اند مسیر طبیعی سینوس ها را باز خواهد کرد.

این جراحی به کمک ابزاری به نام آندوسکوپ ، انجام می شود و بدون این که برشی بر روی پوست بینی بیمار ایجاد گردد و آسیبی به مخاط بینی وارد شود ؛ کل عمل از طریق بینی انجام می گیرد.

در آندوسکوپی سینوس ، ابتدا آماده سازی بینی با دارو های مخصوص انجام می شود ، سپس به منظور بررسی دهانه سینوس ها و پوشش مخاطی بینی ، آندوسکوپ به راحتی از مجرای بینی عبور خواهد کرد.

توجه داشته باشید که این روش در چند دقیقه و بدون هیچ گونه دردی انجام می شود.

اقدامات قبل از جراحی آندوسکوپی سینوس

• ممکن است که قبل از عمل ، در راستای آماده سازی جراحی و برای بهینه سازی وضعیت سینوس ها ؛ داروهایی نظیر آنتی بیوتیک ها یا استروئیدهای خوراکی ، توسط پزشک تجویز گردد.
  • افراد باید داروهای تجویز شده را قبل از جراحی و بر اساس دستورالعملی که پزشک تعیین نموده به مصرف برسانند.
  • مصرف برخی داروها اعم از آسپرین ، ایبوپروفن ، ناپروکسن ، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و ویتامین E ؛ می توانند خون را رقیق کرده و سبب خونریزی بیش از حد شوند ، بنابراین باید از دو هفته قبل از عمل ، مصرف آن ها قطع شود.
  • البته ناگفته نماند که برای قطع مصرف این داروها باید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • استعمال دخانیات می تواند منجر به باقی ماندن اسکار عمل و اختلال در فرآیند بهبودی شود ، از این رو حداقل سه هفته قبل از عمل ، باید از مصرف سیگار اجتناب شود.

افراد باید آزمایشات لازم قبل از عمل را انجام داده و در روز مراجعه نتیجه آن را همراه خود داشته باشند.

بهترین جراح آندوسکوپی سینوس کیست؟

شما می توانید از طریق پرس و جو از اطرافیان و سرچ کردن در موتور های جستجو بهترین جراح آندوسکوپی سینوس را انتخاب نمایید.

پس از مشاهده رزومه کاری پزشک متخصص گوش و حلق و بینی و تحقیق راجع به آن ها ، برای تعین وقت مشاوره با مطب تماس بگیرید.

در جلسه مشاوره آندوسکوپی سینوسپزشک خود را در جریان مشکلات خود بگذارید تا جراح آندوسکوپ شما را در درمان این بیماری یاری نماید.

مراقبت های بعد از آندوسکوپی سینوس

1. مرتبا از دارو های تجویز شده توسط پزشک جراح خود مصرف نمایید.
  2. فین کردن بعد از آندوسکوپی بسیار مضر است چرا که موجب فشار وارد شدن به بینی و در نهایت خونریزی بینی خواهد شد.
  3. تا چند روز بعد از آندوسکوپی هنگام دراز کشیدن سر را بالا تر از حد معمول قرار دهید.
  4. توصیه می شود بعد از آندوسکوپی فضای اتاق را مرطوب نگه دارید.
  5. به مدت ۲ هفته بعد از آندوسکوپی سینوس ، از انجام فعالیت های سنگین و ورزش های سنگین پرهیز نمایید.
  6. در جلسات تعیین شده توسط جراح آندوسکوپ سینوس مرتبا شرکت نمایید.

در صورت رعایت موارد ذکر شده ، حتما نتیجه مطلوبی را از این روش کسب خواهید کرد.

هزینه آندوسکوپی سینوس

هزینه آندوسکوپی سینوس به عوامل مختلفی چون نوع مشکل و میزان وخامت آن و همچنین دستمزد بهترین جراح آندوسکوپ بستگی دارد به همین دلیل برای هر فرد متغیر می باشد.

• چهار × پنج =